TÜRKİYE’DE DEPREM SONRASI ERKEN TOPARLANMA PROGRAMI
DEPREMDEN ETKİLENEN KÜÇÜK İŞLETMELERİN DESTEKLENMESİ HİBE PROGRAMI
Sıkça Sorulan Sorular
Başvurunuzu https://form.jotform.com/231990864215966 linki ile ulaşacağınız başvuru formu üzerinden yapabilirsiniz. Formu doldururken yükleyeceğiniz belgelerden biri de başvuru beyanıdır. Bu beyana da https://www.undp.org/tr/turkiye/news/depremden-etkilenen-kucuk-isletmelerin-desteklenmesi-hibe-programi-4-31-agustos-tarihleri-arasinda-basvuruya-acildi linkinden ulaşabilirsiniz.
Destek masaları programın uygulandığı şehirlerde yer alan Adana Sanayi Odası, Adıyaman Ticaret ve Sanayi Odası, Antakya Ticaret ve Sanayi Odası, Diyarbakır Ticaret ve Sanayi Odası, Elazığ Ticaret ve Sanayi Odası, Islahiye Ticaret Odası, Kahramanmaraş Ticaret ve Sanayi Odası, Kilis Ticaret ve Sanayi Odası, Malatya Ticaret ve Sanayi Odası, Osmaniye Ticaret ve Sanayi Odası ve Şanlıurfa Ticaret ve Sanayi Odasında kurulacaktır. Bu destek masaları ile görüşerek program hakkında bilgi alabilirsiniz.
Başvuru formu doldurulurken herhangi bir internet bağlantısı kopukluğunda internet sayfasından istem dışı çıkış yaparsanız form kaydedilemediği için başvurunuza baştan başlamak zorunda kalabileceksiniz. Bu sorunu yaşamamanız adına başvuru formunu doldurmaya başlamadan çevrimdışı farklı bir dosyada soruların yanıtlarını doldurup kaydetmenizi tavsiye ederiz. Yüklenecek dosyalarınız ve formdaki sorulara verilecek yanıtlarınız hazır olduktan sonra formu doldurmaya başlamanız size kolaylık sağlayacaktır.
Bazı belgelerin yüklenmesi zorunludur bu belgeleri yüklemeden sistem başvuruyu kabul etmeyecektir. Şayet zorunlu olmayan belgelerden yükleme yapılmadığı takdirde başvurunuzu yapabileceksiniz ve bu başvurunuz değerlendirmeye tabi tutulacaktır. Bu durumda da zorunlu belge olmamasına rağmen sizin işletmenize özel bir belge yüklemeniz bekleniyorsa (örneğin formda çalışanınız olduğu ifade edilmişse ilgili SGK belgesinin yüklenmesi beklenecektir) ve bu belge yüklenmemişse değerlendirme sürecinde daha düşük bir puan almanız söz konusu olabilir.
Bu durum başvurunuza engel değildir. İşyerinizin daha önceki adresini gösteren resmi bir belgeyi yükleyebilirsiniz. Burada dikkat etmeniz gereken husus yeni adresinizin hibe kapsamındaki illerde olmasıdır.
Hibe fatura karşılığı değil nakit olarak verilecektir. Fakat satın alınan mal ve hizmetlerin faturaları işletmeler tarafından saklanmalıdır. Uygulamalar bitiminde izleme ziyaretleri gerçekleştirilerek bu harcamalar faturalar ile kontrol edilerek uygunluk denetimi yapılacaktır.
Bu durumda başvurunuz idari ve uygunluk değerlendirmesi sürecine girecektir. Dolayısıyla değerlendirme sonucunu bekleme süreciniz başlayacaktır.
Kooperatifler program için uygun başvuru sahibi değildir.
Meslek odasına kayıtlı işletmeler de başvuru yapabilmektedir.
Hibe programı kapsamında destek alacak işletmeler işin yapısına göre illerinde bulunan ilgili meslek kuruluşu veya meslek odasına kayıtlı olmalıdır (Ticaret ve Sanayi Odaları, Esnaf Sanatkarlar Odaları Birliği vb.). Oda kaydı olmayan işletmeler uygun başvuru sahibi değildir.
Hibe Başvuru Rehberi Madde 3.1’de yer alan “Başvuru Sahiplerinin Uygunluğu” bölümündeki şartları taşıyan ve Madde 5.2’de yer alan “Başvuru Belgeleri” bölümünde yer alan belgeleri sunabilecek tüm işletmeler başvuru hakkına sahiptir. Home-office faaliyet gösteren bir işletme sahibi, işletmesine dair ayrı bir tüzel kişiliği var ise ve gerekli belgeleri sunabiliyorsa başvuru yapabilir.
Çevrimiçi Başvuru Formu https://form.jotform.com/231990864215966 madde 1.14, 1.15 ve 1.16’da belirtildiği üzere Haziran ayına ait belgeler yeterli olacaktır.
Başka herhangi bir kurumdan alınan hibe vb. her türlü destek bu programa başvuru için engel teşkil etmemektedir.
Verilecek olan hibe tutarı hibe rehberinde her sektör için belirtilen maksimum hibe tutarını geçemez.
Hibe Rehberi Madde 3.1’de yer alan “Hibe başvurusunda bulunacak işletmeler, 06.02.2023 tarihinden önce kurulmuş olmalıdır.” İfadesi gereği deprem tarihinden önce rehberde belirtilen illerden birinde kurulmuş olma zorunluluğu mevcuttur.
Çevrimiçi Başvuru Formu https://form.jotform.com/231990864215966 Madde 2.4, 2.5 ve 2.7’de projede satın alınması planlanan her bir mal ve/veya hizmete dair detaylı açıklamalar ve gerekçelendirmeler istenmiştir. Burada detaylarıyla açıklanan ve Başvuru Rehberi Madde 4.2’de belirtilen “Uygun Olmayan Harcamalar” listesi dışında kalan her harcama kalemi için hibe desteğinden faydalanılabilir.
Hibe Rehberi Madde 3.1’de yer alan “Hibe programı kapsamında destek alacak işletmeler en az 1 (kendisi dâhil), en fazla 10 kayıtlı kişi çalıştırıyor olmalıdır.” İfadesi gereği işletmede en az 1 çalışan olmalıdır. İşletme sahibi de bu hesaba dahil edildiğinden işletme sahibi haricinde bir personel çalıştırılmaması başvuruya engel teşkil etmez.
Hibe Rehberi sonunda yer alan “İdari Kontroller ve Uygunluk Kontrolü Listesi” Madde 3.4’de yer alan “SMMM, Avukatlık, Mühendislik, Mimarlık, Danışmanlık Büroları vb. Ticaret Sicili Gazetesi alamayan işletmeler olduğu için bu belge zorunluluğu aranmayacaktır.” İfadesi gereği başvuruya engel bir durum söz konusu değildir.
İş yeri hasar durumu ne olursa olsun Başvuru Rehberi Madde 3.1’de yer alan “Başvuru Sahipliği Uygunluğu” şartlarını taşıyan tüm işletmeler başvuru yapma hakkına sahiptir. Hasarsız iş yerleri herhangi bir belge yüklemek zorunda değildir.
Vergi muafiyet belgesi sahibi olan işletmeler için bu belge ile muafiyetlerini ispatladıkları koşulda vergi levhası sunma zorunluluğu bulunmamaktadır.
UNDP kuralları gereği bu ürünler uygulamalar kapsamında uygun maliyet olarak değerlendirilmemektedir.
Çalışan sayısı 1 (işletme sahibi dahil) ile 10 arasında olan tüm özel sektör işletmeleri bu programa başvuru hakkına sahiptir.
Bu işletmeler de başvuru rehberi Madde 3.2’de belirtilen destek kapsamındaki işletmeler içerisinde yer almaktadır.
Bu işletmeler de başvuru rehberi Madde 3.2’de belirtilen destek kapsamındaki işletmeler içerisinde “Diğer Hizmet Sektörü” içerisinde yer almaktalardır.
Çevrimiçi başvuru formunda “Yüklenecek Dosya Listesi” başlığında belirtildiği üzere 100.000 TL ve üzeri alımlarda proforma fatura, ekran görüntüsü gibi belgelerin sisteme yüklenmesi tavsiye edilmektedir.
Çalışan sayısı 1 (işletme sahibi dahil) ile 10 arasında olan tüm özel sektör işletmeleri bu programa başvuru hakkına sahiptir. İşletme sahibi işletmenin SGK kaydında görünmese bile başvuruda bulunabilir çünkü program başvuru şartları gereği işletme sahibi çalışan kapsamında değerlendirilmiştir ve minimum çalışan sayısı kriterini sağlamaktadır.
Başvuru formunun eksiksiz ve doğru doldurularak başvurunun tamamlanmış olması işletmenin mülakata çağırılacağı anlamı taşımamaktadır. Başvurular öncelikle idari ve uygunluk değerlendirmesine ardından ise teknik ve finansal değerlendirmeye tabi tutulmaktadır. Yalnızca bu değerlendirmelerden başarıyla geçen ve teknik ve finansal değerlendirmede komisyon tarafından belirlenecek puanın üzerinde puan alan işletmeler mülakata davet edilecektir.