Kahramanmaraş Ticaret ve Sanayi
Odası (KMTSO) ve 43 ülkede 2 bin 300’den fazla hazır giyim mağazasına sahip H&M
(Hennes&Mauritz), işbirliği imkanlarını geliştirmek için “Tekstilde
Sürdürülebilirlik ve Yeni Dönem Stratejiler" konulu program düzenledi.
Sanayileşmenin hız kazanmasıyla
birlikte kaynakların tüketimi ve atık üretimi hızla artıyor. Pek çok ülke
gerekli önlemleri şimdiden almak için “sürdürülebilirlik” kavramına önem
vermeye başladı. Tüm modern endüstrilerde olduğu gibi, sürdürülebilirlik, Kahramanmaraş’ta
tekstil üreticilerinin de önemli gündem konularından birisi olarak
değerlendiriliyor.
Bu konuda büyük alıcı firmaların
stratejik yaklaşımının üreticilere aktarılması için video konferans yöntemiyle
yapılan toplantıya, KMTSO Başkanı Şahin Balcıoğlu, İstanbul Tekstil ve
Hammaddeleri İhracatçılar Birliği (İTHİB) Başkanı Ahmet Öksüz, KMTSO Yönetim
Kurulu Üyesi Ertuğrul Tanrıverdi, TOBB Kahramanmaraş Genç Girişimciler Kurulu
Başkanı Aykut Balcıoğlu, H&M Avrupa Bölgesi Sürdürülebilirlik Yöneticisi
Hülya Sevindik Özyiğit ve çok sayıda tekstil ve hazır giyim şirket temsilcileri
katıldı.
Programın açılış konuşmasını yapan KMTSO
Başkanı Şahin Balcıoğlu, Kahramanmaraş ekonomisi ve tekstil sektörü hakkında
bilgi vererek şehrin ekonomik büyüklüğünün 31 milyar TL olduğunu ve bunun
içerisinde sanayinin payının %40 seviyesinde bulunduğunu söyledi. Balcıoğlu
şöyle konuştu: “Kentte en büyük endüstri konumunda bulunan tekstil sektöründe
yılda 720 bin ton iplik, 475 milyon metre dokuma kumaş, 244 milyon metre denim,
300 bin ton örme kumaş ve 46 milyon parça konfeksiyon üretimi yapılıyor. Türkiye’de
İplikte %36, dokuma kumaşta %15, denim kumaşta %30, örme kumaşta %15 paya
sahibiz. Bir milyar dolar ihracatımızın %70’i tekstil ve hazır giyim sektöründe
gerçekleştiriliyor.”
Kahramanmaraş’ın pandemiye rağmen
istihdamını yükselten nadir kentler arasında yer aldığını ifade eden Balcıoğlu,
tekstil ve hazır giyimde sürdürülebilirlik ilkesi kapsamında çevreye saygılı
giysiler, yenilenebilir enerji tüketimi, su kullanımının azaltılması ana
hedefleri ile üretim yapıldığının altını çizdi.
Balcıoğlu, “Organik pamuk, Better
Cotton ve geri dönüştürülmüş elyaf gibi daha sürdürülebilir hammaddeler bu
konuda bir başlangıç. Sürdürülebilir Gelecek ilkesi ile tekstil ve hazır
giyimde enerjimizi yenilenebilir kaynaklardan elde ediyoruz. Susuz boyama
makineleri, su kullanımını minimuma indiren, çevreye zarar vermeyen ve maliyeti
düşüren özelliklere sahip teknolojilerin tekstil terbiyesine adaptasyonu en
önemli gündemimizi oluşturuyor.” dedi.
Enerji kurulu gücünde Kahramanmaraş’ın
hidrolik, güneş ve rüzgar alanlarında özel sektör yatırımları ile yenilenebilir
enerjide gücünün yükseldiğini bildiren Balcıoğlu, “Enerjimizi yenilenebilir
kaynaklardan üretiyoruz.
Balcıoğlu konuşmasını şöyle
sürdürdü: “Kahramanmaraşlı tekstilciler Türkiye’de bir ilke imza atarak, Better
Cotton üretimini başlattılar. Kahramanmaraş’ta 45 tekstil üreticisi firmanın
Better Cotton hesabı mevcut. Türkiye’den en çok Better Cotton alımı yapan 10
firmadan üçü Kahramanmaraş’ta bulunmaktadır. 2020 Sezonu lisanslanan tahmini
Better Cotton üretim rakamlarına göre Türkiye’de iyi pamuk yetiştirilen 7 ilden
biri Kahramanmaraş’tır. Bu yıl, yaklaşık 400 ha. alanda 2 bin tondan fazla
kütlü pamuk üretimi gerçekleştirilmiştir. Cotton Made in Africa sertifikasyon
programına Kahramanmaraş damgası vuruldu. Amacı, Afrika’daki küçük çiftçilerin
yaşam ve çalışma koşullarını iyileştirmek ve çevreyi korumak için bağış yerine
ticaret yoluyla insanlara yardım etmek olan Cotton Made in Africa sertifikasyon
programına Kahramanmaraş damgası vurulmuştur. Türkiye’den üye 19 firma yer
almakta ve bunların 6’sı Kahramanmaraşlı üreticilerdir.”
Kahramanmaraş Ticaret ve Sanayi
Odası olarak büyük ölçekli 2 sürdürülebilirlik projesi yürüttüklerini ifade
eden Balcıoğlu, Tekstil Katı Geri Dönüşümü ve Simbiyoz Merkezi Projesi
kapsamında, tekstil sektöründe oluşan atıkların ekonomiye kazandırılması ve
diğer sektörlerce hammadde olarak kullanılacağını söyledi. Tasarım Merkezi
Projesi kapsamında ise sürdürülebilir tasarım mantığının ürünlere aktarımı ile
hem bölgedeki firmalara ciddi bir farkındalık oluşturulacağını hem de rekabet
gücünün artırılacağını bildirdi.
Kentte, kalite ve sosyal uygunluk
standartlarının başarıyla yerine getirildiğinin altını çizen Balcıoğlu şunları
kaydetti. “Kahramanmaraş’ta tekstil sektöründe faaliyet gösteren, ulusal ve
uluslararası ölçekli değerli markaların önde gelen tedarikçileri arasında yer
alan 60’tan fazla üreticimiz, bağımsız sertifikasyon kuruluşlarınca denetim ve
gözetimine tabi olup kalite ve sosyal uygunluk standartlarını başarıyla yerine
getirmektedir. Rejenere ipliklerde Kahramanmaraş’ta yoğun şekilde üretim
gerçekleştirilmektedir. Tekstil atıklarının uzun yıllardır geri kazanımı
yapıldığı Kahramanmaraş lisanslı elyaf geri kazanım yatırımlarına devam ediyor.
Kurulu tesislerimiz ve devam eden projelerimizle Kahramanmaraş bu alanda da
öncü illerden birisidir.”
Dünyanın alternatif enerji
kaynaklarına yöneldiği bu dönemde, alternatif enerji kaynakları içinde yer alan
atıl ısının geri kazanımını yaparak işletmelerde kullandıklarını anımsatan
Balcıoğlu, su kaynaklarını daha tasarruflu kullanmak adına boyamada
geliştirilen prosesler sayesinde tüketimde %40’a varan su tasarrufu
sağlandığını açıkladı.
Kahramanmaraş’ta tekstil sektöründe
izlenebilir ve sürdürülebilir elyaflar kullanıldığını vurgulayan KMTSO Başkanı
Şahin Balcıoğlu, “Tekstil ve moda endüstrisinde son yıllarda önem kazanan
sürdürülebilirlik ve şeffaflık stratejileri doğrultusunda Kahramanmaraş tekstil
üreticileri tüm tedarik ve üretim süreçlerinde daha sürdürülebilir,
izlenebilir, çevre dostu hammadde/ürün kullanma ilkesi ile hareket etmektedir. Kahramanmaraş’ta
tekstil üreticileri doğal elyaf kullanımını azaltarak çevreye daha saygılı,
daha insan odaklı bir üretim yapısı sergilemektedir.” diye konuştu.
Programa video konferansla katılan İTHİB
Başkanı Ahmet Öksüz, Türkiye’nin tekstil ve hammaddeleri ihracatının %5’ini, denim
kumaş ihracatının %13’ünü, iplik ihracatının ise %8’ini Kahramanmaraş’ın gerçekleştirdiğini
söyledi.
Öksüz konuşmasını şöyle sürdürdü: “Türkiye’nin
en büyük 5. tekstil ve hammaddeleri ihracatçısı konumundaki Kahramanmaraş ile
H&M işbirliğinde, sektörümüzün sürdürülebilirlik vizyonunu birlikte
değerlendiriyor olmaktan büyük mutluluk duyuyorum. Her zaman büyük bir gururla
altını çiziyoruz. Sektörümüz, hazır giyim sektörü ile birlikte 341 Milyar TL’lik üretim değeri ve 1 milyonun
üzerinde istihdamla, imalat sanayiinde birinci sırada. 26 milyar doların
üzerinde ihracatla, Türkiye’nin ihracatında ikinci sırada yer alıyor. Dünya’nın
en büyük 6., AB’nin en büyük 3. ihracatçısıyız. Yalnız tekstilde 2.’yiz. AB’ye;
ev tekstil, dokuma kumaş, denim kumaş ve iplik sektörlerimizde; AB’nin ithalat
birim fiyatından daha yüksek bir katma değerle ihracat gerçekleştiriyoruz. Türkiye
geneli ihracatımız dünyadan %0,9 oranında pay almaktayken, sektörümüz, dünyadan
%3, AB’den ise %15,4 pay alıyor. Ancak, rekabetçiliğin hızla arttığı günümüzde,
küresel gücümüzü daha da artırabilmek için yeni başarı hikayeleri yaratmak
zorundayız. Çünkü bugün sektörümüzde bir katma değer unsuru olan, döngüsel
ekonomi, susuz tekstiller, geri dönüşüm, sosyal uygunluk kriterlerine uyum, çevre
gibi sürdürülebilirliğe ilişkin tüm konular, çok yakın gelecekte sektörümüzün
küresel markalara ihracat gerçekleştirebilmesi için bir zorunluluk olacaktır.”
Bugün birçok küresel markanın 2025
yılına kadar tedarik edecekleri tüm tekstil ürünlerinin sürdürülebilirlik
standartlarına sahip olma zorunluluğu getirdiğini ifade eden Öksüz, “En büyük
ihracat pazarımız AB ise 2050 yılı itibariyle karbon – nötr bir kıta olma
yönündeki hedefi doğrultusunda, Avrupa Yeşil Mutabakatını (European Green Deal)
açıklamıştır. Yeşil Mutabakat kapsamında sınırda karbon düzenlemesi
mekanizmasından en fazla etkilenecek sektörlerin başında tekstil ve hazır giyim
sektörümüz gelmektedir. Yani yakın gelecekte, ürünün kalitesi, artık ne kadar
sürdürülebilir olduğu ile ölçülecek.” diye konuştu.
İTHİB olarak İHKİB ile birlikte AB
Yeşil Mutabakatı çerçevesi kapsamında, AB kaynaklı IPA III projesini hayata
geçirmek üzere bir çalışma yürüttüklerini anlatan Öksüz, “Hazırladığımız proje
ile birlikte, sektörümüzdeki karbon ayak izini azaltmayı hedefliyoruz. Bununla
birlikte kumaş tasarım yarışmamızdan fuarlarımıza her etkinliğimizi
sürdürülebilirlik teması üzerine kurguluyoruz. Ayrıca Bakanlığımızdan
sektörümüzün sürdürülebilirlik politikaları üzerinde ayrı bir destek
mekanizması oluşturması için girişimlerde bulunuyoruz. Gerçekleştirdiğimiz
çalışmalarla, sürdürülebilirlik, izlenebilirlik, şeffaflık, geri dönüşüm ve
döngüsel ekonomi gibi kavramları sektörümüzde tabana yaymayı, ihracatta öncü
olduğumuz gibi, sürdürülebilirlik konusunda da öncü olmayı hedefliyoruz. Dolayısıyla
sektörümüzde sürdürülebilirlik konusuna yönelik her türlü girişimi destekliyor,
bugün yoğun katılımlarınızla gerçekleşen konferansımızı ayrıca önemsiyoruz.” dedi.
H&M Avrupa Bölgesi
Sürdürülebilirlik Yöneticisi Hülya Sevindik Özyiğit ise katılımcılara detaylı
bilgi içeren bir sunum yaptı. Özyiğit, “Değerli bilgi paylaşımları için çok
teşekkür ederim. Çok önemli bilgiler paylaşıldığını düşünüyorum ve gördüğüm,
çok sevindirici olan birazdan sizlerle paylaşacak olduğum, aslında H&M
sürdürülebilirlik stratejisinde de bahsedilen tüm noktalarda çok uyumlu, çok
paralel çalışmaların hali hazırda başlamış olduğunu ve çok iyi bir noktada
olduğunu da görmüş olduk. Zor bir yıldı 2020 yılı ama her zorluk beraberinde
olumlu sonuçlar da doğurur düşüncesiyle, öncelikle herkesin sağlığının iyi
olduğunu ve zor geçtiğiniz bugünlerden en kısa sürede, en olumlu şekilde
çıkabilmeyi ümit ederek sunuma başlamak istiyorum. Öncelikle yapacağım sunumda
H&M Grup markalarından oluşuyor ve genelde H&M ön planda. Çok eski,
1947 yılına dayanan bir geçmişi olduğu için. Ancak özellikle sunumda
bahsedeceğim stratejinin H&M ve diğer tüm grup şirketlerinin ortak
stratejisi olduğunu, her markanın kendi müşterisinin, kendi DNA’sı ve marka
DNA’sı doğrultusunda farklılaşmak ile beraber temel prensipler de stratejide
ortak olduğunu belirtmek isterim.” şeklinde konuştu.