Kahramanmaraş Ticaret ve Sanayi Odası’nda (KMTSO) kırmızı biber üreticilerine yönelik "MARAŞ KIRMIZI BİBERİ" coğrafi işaret tescili çalışmaları ve logo kullanım uygulamaları konulu bir toplantı düzenlendi.
KMTSO Yönetim Kurulu Odası’nda yapılan toplantıya, KMTSO Yönetim Kurulu üyeleri Abdullah Şirikçi ve Salman Kaynar ile kırmızı biber üreticileri katıldı. Abdullah Şirikçi toplantıda, Oda olarak coğrafi işaret ve logo çalışması ile ilimizin en önemli stratejik ürünlerinden birisi olan kırmızı biberin kalite standardına kavuşturulması ve bunun sürekliliğinin sağlanması, tüketiciye güvenilir ürün imajının verilerek ilimiz ekonomisine ve kırmızı biber üreticilerine destek olmayı amaçladıklarını ve üreticilerin bu konudaki talep ve görüşlerini almak için bu toplantının organize edildiğini belirtti.
Toplantıda, bir sunum KMTSO Genel Sekreter Yardımcısı Eyyup Ozan, 2002 yılında tescil ettirilen coğrafi işaretin, Kahramanmaraş, Hatay, Gaziantep, Adıyaman, Kilis ve Şanlıurfa illerini kapsadığını vurguladı. Coğrafi tescilin amacının Maraş kırmızı biberinin kalitesini ispat etmek ve ticari bir değer kazandırmak olduğunun altını çizen Ozan, “Coğrafi tescilin birden fazla amacı var. Bunlar; Türk Gıda Kodeksiyle belirlenen standartların ürüne uygulanmasını sağlamak. Kazandırılan yüksek standardın devamlılığını sağlamak. İç ve dış pazarlara güvenilir ürün sunmak. Ürünün kalitesini ispat edecek tanıtıcı bir isim ve logo oluşturmak ve ürüne ticari bir değer katmak." şeklinde konuştu.
Tescil çalışmaları aşamasında Tarım İl Müdürlüğü, KSÜ ve Tarımsal Araştırma Enstitüsü teknik ekipleri ile işbirliği yaptıklarını belirten Ozan şöyle devam etti: "Türk Gıda Kodeksi çerçevesinde hazırlanan taslak başvuru metni TPE’ne gönderilerek ilk başvuru yapıldı. Yapılan başvuru 14 Nisan 2002 Tarih ve 24726 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak üçüncü şahıslara ilan edildi ve eş zamanlı olarak iki yerel gazete de ilan edildi. Yayımlanan ilanlara herhangi bir itiraz olmadığından kırmızı biber Odamız adına tescil edildi." Logonun kullandırılma koşulları hakkında da bilgi veren Ozan, Oda adına tescil edilen logo ve isim üretici firmalara sözleşme karşılığı kullandırıldığını belirtti. Ozan, "logo kullanacak firmalar GSM ruhsatına sahip olması gerekirken, Türk Gıda Kodeksi’nde belirtilen standartlarda üretim yapması gerek. Yapılacak analizlerde firmanın ürünlerinin standartlara uygun olduğu ispatlanmalı. İmzalanacak sözleşmedeki taahhütleri yerine getirme kabiliyetine sahip olmalıdır."diye konuştu.
Kırmızı biber üreticilerinin konu hakkında görüşlerinin de alındığı toplantıda, ‘Maraş Biberi’ logosunun sektör için önemli bir pazarlama ve tanıtım stratejisi olacağı, gerekli yasal şartların oluşturulabilmesi ve markaya güvenilirlik kazandırmak için işletmelerde gerekli teknik düzenlemelerin ve teknoloji transferinin yapılması gerektiği konusunda ortak karara varıldı. Çiftçilerin kalite ürün yapmak zorunda olduklarının belirtildiği toplantıda kaçak üretim yapan ‘merdiven altı’ işletmelerin daha etkin denetlenmesi gerektiği vurgulandı. Ayrıca toplantıda işletmelerin AB normlarında üretim yapmaya çalışırken, tüketicilerin de kaliteli ürünü tercih etmesi gerektiği konularında görüş birliğine varıldı.
Toplantının son bölümünde konuyu toparlayan KMTSO Yönetim Kurul üyesi Abdullah Şirikçi, KMTSO’nun bu markayı kalitesi ispatlanmış her ürün için kullandırma arzusunda olduğunu söyleyerek, "Daha önce de bu konuda toplantılar yapıldı. Ancak şu ana kadar bu marka ve logo için sözleşme imzalama talebi ile gelen bir firma olmadı. Umuyoruz ki, bugünden sonra ‘Maraş Biberi’ logo ve markasını kullanmak isteyen firmalar olur. Bu logo sektörün en önemli pazarlama stratejisidir. Firmalarımızın gereken önemi göstermesi elzemdir." şeklinde konuştu.