Kahramanmaraş Ticaret ve Sanayi Odası’nda (KMTSO) dayanıklı tüketim malları ticareti sektörünün temsil edildiği 17. Grup Meslek Komitesi üyelerine "Perakende Sektörüne Stratejik Bakış" konulu seminer verildi.
KMTSO Meclis salonunda gerçekleşen ve sektör temsilcileri katıldığı seminerin açılış konuşmasını yapan KMTSO Meclis Başkan Vekili Ahmet Kamil Şirikçi, perakende sektöründe hızlı bir değişim süreci yaşandığına dikkat çekerek, ayakta kalabilmek ve rekabetçi olabilmek için bu değişime ayak uydurmak zorunda olduklarını vurguladı. Gün geçtikçe müşteri taleplerinin artarak değiştiğini ifade eden Şirikçi, bu sürece uyum sağlamak için bilimsel çalışmaların önemli olduğunu söyledi. Daha sonra KMTSO Genel Sekreter Yardımcısı Eyyup Ozan, Kahramanmaraş ekonomisi ve Oda faaliyetleri hakkında bir sunum yaptı.
Sunum sonrasında kürsüye gelen KSÜ Pazarcık Meslek Yüksekokulu Müdürü ve İktisadi İdari Bilimler Fakültesi İşletme Bölümü Öğretim Üyesi Doç.Dr. İsmail Bakan, ilk olarak strateji, kümelenme ve rekabet konuları hakkında bilgi verdi. Daha sonra perakende sektörünün Türkiye’de ve dünyada geldiği son nokta hakkında bir sunum yapan Bakan, "Türkiye ekonomisinin bütünlüğü içerisinde önemli bir yer tutan Perakende Sektörü, şu an pazar payı olarak hepimizin tahmin ettiğinden daha büyük bir yere sahip. Aynı zamanda geleceği de bilişim dünyasının yenilikleriyle birlikte parlak olan bir sektördür. Günümüzde, enerji, eğitim ve sağlıktan sonra Türkiye’nin dördüncü büyüğü perakende sektörü yaklaşık olarak 2,5 milyon kişiyi istihdam ettiği tahmin ediliyor."şeklinde konuştu.
Perakende sektörünün modern ve geleneksel model olmak üzere iki ayaklı yapıya sahip olduğunu kaydeden Bakan, günümüzde modern perakendeciliğin büyük önem kazandığını söyledi. Bakan, "dünya artık modern perakendeciliğe yoğunlaşmış durumda. Türkiye ise 2001 yılındaki yaşanan ekonomik krizin ardından perakende sektörü kendini yeniden yapılandırmaya başlamıştır. Türkiye’de perakende sektöründe yer alan firmalar organizasyon yapısını, modern perakende modeline uyumlu hale getirmeye çalışmaktadır. Devlet Planlama Teşkilatı verilerine göre; Türk perakende sektörünün yaklaşık yüzde 65’inin geleneksel perakende ve yüzde 35’nin ise modern perakende sektörüne ait olduğu bilinmektedir. Buna göre, modern perakende sektörünün büyüklüğü yaklaşık olarak 47,90 milyar ABD Dolar olarak hesaplanmaktadır."diye konuştu.
Türkiye’nin modern perakende sektöründe ulaştığı noktaya Avrupa’nın 1980’li yıllarda yakaladığını işaret eden Bakan, şöyle konuştu: "Avrupa ülkelerindeki pazar paylarına baktığımızda, Türkiye’nin günümüzdeki durumu, Avrupa’daki perakendecilerin 1980 yılındaki durumuna benzemektedir. Avrupa’da bugün hipermarket ve süpermarketlerin, orta ölçekli market ve bakkallara oranı yüzde 85 iken, bu oran 1980’lerde yüzde 45 olarak önümüze çıkıyor. Anlaşıldığı üzere Türkiye’deki dönüşüm daha yeni başlıyor."